Portugal

English version? Click here! 

Resolvi fazer um guia simples com todos os lugares e restaurantes que visitei e acho que valem a pena para quem está visitando Portugal. Incluí também os lugares que fiquei já que muitos me perguntaram.

Muitos dos restaurantes foram dicas de amigos portugueses que moram em Portugal e conhecem os restaurantes mais tradicionais. Também quis visitar restaurantes com uma pegada mais saudável ou vegetarianos para ver como anda esse lado da culinária em Portugal.

Coloquei apenas o que AMEI mesmo e vale lembrar que o importante é explorar a comida local e os itens tradicionais da região. Espero que gostem!!

Vale Conhecer (bate perna)

Durante os meus dias em Portugal, optei por ter Lisboa como minha “base” e durante o dia fiz alguns passeios pela região. Um ponto positivo sobre Portugal é que o transporte público é bastante abrangente e funciona muito bem, é possível se deslocar utilizando metro, trem e ônibus! A seguir vou deixar algumas dicas dos lugares que visitei e que foram os meus favoritos.

Em Lisboa 

Castelo de São Jorge: Um dos atrativos mais famosos de Lisboa! Através de exposições é possível entender um pouco melhor da história que formou Portugal como nação. Além de toda a parte cultural, devido a sua localização alta, o Castelo possuí uma das melhores vistas da cidade. Uma dica é deixar a visitação para o final do dia, desta forma é possível apreciar um belo pôr do sol.

Bairro Alto: Sem dúvidas um dos bairros mais badalados e agitados de Lisboa. Conta com diversas opções de restaurantes, cafés e bares. Para quem é de São Paulo, é possível compará-lo com a Vila Madalena, que é famosa pelo seu agito noturno. Vale super a pena caminhar pelas rua e explorar o bairro a pé.

LX Factory: É um antigo e grande complexo industrial que foi revitalizado e deu espaço à diversas lojas, restaurantes, cafés, biblioteca e com frequência também acontecem shows a noite. É um lugar bem descolado e vale a pena conhecer!

Bairro Príncipe Real: Até pouco tempo era apenas um bairro residencial e nos últimos anos virou morada para diversos restaurantes e mercados bacanas. Além disso, lá está localizado o Jardim do Príncipe, que é uma praça enorme, com muito verde e vários banquinhos e um gramado bem verdinho e convidativo, o que torna o lugar ainda mais especial.

Sintra

Um vila charmosa localizada no alto das colinas e de fácil acesso para quem está em Lisboa. São apenas 25km que podem ser percorridos de carro ou de trem (aproximadamente 40min a partir da estação Rossio, no centro de Lisboa). O clima fresco e a vegetação deixam o lugar ainda mais interessante. A vila é pequena e se você, como eu, gosta de explorar os lugares a pé, Sintra é uma ótima oportunidade para conciliar turismo com atividade física.

Palácio Nacional das Pena: Está localizado na parte alta de cidade e pode ser facilmente avistado pela sua localização e também pelas cores chamativas da sua construção. Você tem opção de chegar até lá de ônibus, caminhando pela estrada ou por uma trilha. É uma construção um tanto quanto exótica por conta das muitas referências artísticas e arquitetônicas aplicadas na sua construção. Além da beleza singular do local a vista é maravilhosa, nos dias de céu claro é possível avistar o mar.

Quinta da Regaleira: Um Palácio com um jardim enorme e cheio de mistérios e lendas! Sem dúvidas foi um dos lugares que mais chamou a minha atenção! Entre as construções, a mais curiosa na minha opinião é uma torre invertida, chamada de “Poço Iniciático” e que foi construído dentro da terra. Durante a visitação você pode percorrer os diversos túneis que chegam até o fundo do poço ou descer e subir a torre. Além disso, os detalhes do jardim e do Palácio são lindos e delicados.

Cruz Alta: É o ponto mais alto de Sintra, aproveitei o dia lindo que estava fazendo e fiz um hike até o mirante. O visual é simplesmente incrível, você tem uma visão privilegiada do Palácio das Penas e ao fundo o oceano. Recomendo ir com sapato adequado e levar água e snacks para aproveitar a caminhada com mais conforto.

Cascais

Cascais é um clássico quando se diz respeito à Portugal! Sua localização próxima a Lisboa facilita bastante o acesso aos turistas, são 30km que podem ser percorridos de carro ou trem. A principal atração fica por conta das praias e paredões rochosos, que são realmente maravilhosos! Minha dica é explorar a cidade a pé, dessa forma você consegue aproveitar mais e sem contar que a cidade também tem vários cantinhos charmosos.

Ericeira

Está localizada a 35km de Portugal e optei por chegar na cidade de ônibus, o que levou no máximo uma hora. Apesar de ser bastante turística é muito mais tranquila que Cascais e normalmente é destino certo para surfistas. Não tive sorte de pegar onda porque as ondas estavam enormes, mas valeu super ficar olhando as ondas gigantescas. O visual é simplesmente maravilhoso e fiquei ainda mais admirada com as ondas de 17 pés que estavam formando no dia que estive por lá!

Onde fiquei

Lisboa é uma cidade bastante turística e as opções de acomodação são diversas. Como gosto bastante de cozinhar e manter alguns hábito mesmo quando estou longe de casa, optamos por alugar um apartamento com cozinha e utensílios, dessa forma fica mais fácil também para aproveitar os ingredientes locais. Encontramos este apartamento através do Airbnb e foi uma experiência incrível! Além de ser uma experiência mais próxima da realidade do que é o dia a dia das pessoas em Lisboa, o ambiente de uma casa é totalmente diferente do ambiente turístico dos hotéis. Claro que isso vai de acordo com o gosto de cada pessoa, e eu não tenho nenhum problema em me hospedar em hotéis, são apenas estilos de viagem diferentes.

*Aqui fica outra dica de um apartamento que quase alugamos, também pelo Airbnb.

Dicas de Restaurante

Gordinni Terrace – Minha opção foi um Robalo grelhado com legumes cozidos além de uma salada verde com maça e queijo de cabra grelhados. O Henrique foi de polvo e estava maravilhoso também!

Localização: Av. Marginal, 5579 S. João do Estoril 2765-603 –  Cascais

Restaurante Frei Contente: um restaurante bem tradicional de comida típica portuguesa. Minha escolha foi o clássico bacalhau com batatas.

Localização: R. São Marçal 94 – Lisboa

Masstige: um restaurante com um ambiente moderno e alegre. Minha escolha foi um bacalhau com chips de batata doce e abóbora japonesa assada. Nesse restaurante optei por sobremesa, uma mousse de chocolate amargo de comer de joelhos.

Localização: Av. António Serpa 9A – Lisboa

Time Out Market – Sem dúvidas um dos lugares mais badalados e procurado pelos turistas. A idéia do projeto é reunir no mesmo local os melhores restaurantes, chefs e artistas. O local costuma estar sempre movimentado mas é bem arejado e muito bem estruturado. No centro da praça de alimentação acontecem work shops, é realmente incrível e vale a pena conhecer! Mas prepare-se e vá com tempo para o passeio não virar um stress.

Localização: Av. 24 de Julho 49, 1200-479 – Lisboa

Mercado de Campo de Ourique – Um pouco fora do radar da maioria dos turistas este mercado é mais tranquilo e um excelente local para encontrar frutas, verduras e nuts. Além disso, dispõe de uma praça de alimentação com algumas opções variadas. Minha escolha foi um bowl com legumes, azeitonas, sementes, avocado e salmão grelhado.

Localização:  R. Coelho da Rocha 104, 1350 –  Lisboa

Maria Azeitona – Comida Portuguesa – Um cantinho super aconchegante com diversos pratos típicos. Minha escolha foi bacalhau em uma cama de broa de milho, espinafre e batatas e estava incrível, o melhor bacalhau que comi por aqui! Além disso pedimos um queijo de cabra com frutas vermelhas que estava maravilhoso!

Localização: R. Alfredo Keil 16 – Amadora

Solar dos Nunes: Um restaurante maravilhoso e super tradicional, recomendo muito! O ambiente é bem acolhedor e intimista. Minha escolha foi um robalo grelhado com legumes.

Localização: Rua dos Lusiadas 68, 1300-305  – Lisboa

Dicas de Café/Brunch

Nicolau Lisboa: esse café foi uma excelente dica de uma seguidora. Comecei meu café com um Almond Latte e na sequencia uma panqueca de aveia com alfarroba e claro um super suco verde. O Henrique comeu Eggs Benedicts com salmão defumado e estava incrível.

Localização: R. São Nicolau 17, 1100-547 – Lisboa

Fauna&Flora: Um cantinho super charmoso com flores e plantas para todos os lados, é uma excelente opção para um café ou um brunch saudável. Minha escolha foi o prato favorito da chef Joana: torrada com avocado e ovos!

Localização: Rua da Esperança 33, 1200-655 – Lisboa

Pastéis de Belém: o tradicional pastel de Belém não tem como ficar de fora de nenhum roteiro gastronômico de quem está em Portugal. Em Belém é possível visitar a tradicional fábrica aberta desde 1837  e desfrutar dos pastéis feitos na hora. O local é bastante concorrido mas tem um quantidade grande de mesas, então é só ter um pouquinho de paciência.

Localização:  Rua de Belém nº 84 a 92, 1300 – 085 – Lisboa

My Mothers Daughter:  Um dos melhores restaurantes que conheci durante minha estadia em Lisboa, uma pena que descobri esse cantinho só no final da minha viagem. Muitas opções veganas com ingredientes de excelente qualidade, me senti praticamente em casa. Comecei meu brunch com um tônico digestivo e um matcha latte e para comer minha escolha foi um omelete de grão-de-bico com folhas verdes, brotos, avocado e nuts. Para finalizar pedi uma torta raw vegana de chocolate.

Localização: Largo de São Sebastião da Pedreira 49, 1050-010 – Lisboa

Aproveitando as Férias com Equilíbrio e Sem Neuroses

Férias deve ser um momento de descanso e não de tensão e culpa. Encontre o seu equilíbrio e aproveite as suas férias da melhor maneira possível! Eu sempre falo sobre opções e balanço, essa sem dúvidas é a chave para uma vida leve e prazerosa. Aqui fiz um post com algumas dicas para viajar de forma saudável.

Além disso, férias não significa deixar todas as atividades que fazemos de lado e pode até ser uma ótima oportunidade para aproveitar aquela atividade física que você adora com mais calma e tempo. Quando estamos explorando um lugar novo, naturalmente nos movimentamos bastante e optar por explorar o destino a pé ou de bicicleta pode ser uma ótima maneira de incluir o exercício físico na sua rotina de férias. Além disso, uma opção ótima é encontrar negócios locais que ofereçam aulas avulsas de atividades que você já está habituado a fazer. Durante meu dias em Lisboa, aproveitei para fazer Yoga e também treinei Jiu-Jitsu em uma academia do Gracie Barra que tem uma filial por aqui, cada um deve respeitar o seu ritmo, mas comigo funciona muito bem manter uma rotina ativa de treinos.

I decided to make a simple guide with all the places and restaurants that I visited in Portugal and that I think it’s worth visiting! I Hope it will help and inspire who is visiting Portugal anytime soon. I also included the link to the AirBnB that I stayed at, as many of you have asked me about.

Many of the restaurants were tips from my Portuguese friends who live in Portugal and know the most traditional restaurants. I also wanted to visit restaurants with a healthier or vegan/vegetarian approach to get an idea how’s Portugal evolving in this area as well.

Above you will find the details of the places that I really LOVED. I would also like to remind you how important and fun is to explore the local food and the traditional items from the region you’re visiting! Hope you enjoy it!

Places Worth Visiting

During my stay in Portugal I had Lisbon as my “base” and I explored the region by doing day trips around the perimeter by bus, metro or uber. A positive point about Portugal is that the public transportation system is quite comprehensive and works very well, it is possible to travel around using metro, train and/or bus! Get ready for some tips of my favorites spots!

In Lisbon

Castelo de São Jorge: One of Lisbon’s most famous attractions! Through the exhibitions it’s possible to understand a little better of the history that formed Portugal as a Nation. In addition to all the cultural part, due to its high location, the Castle has one of the best views of the city. My tip: plan your visitation for the end of the day, this way you can enjoy a beautiful sunset over the hills.

Bairro Alto: Undoubtedly one of the most trendy and bustling districts of Lisbon. It has several options of restaurants, cafes, and bars. For those who know São Paulo, it is possible to compare it with Vila Madalena, which is famous for its bohemian neighborhood. My suggestion: the best way to explore this area is to walk around the neighborhood on foot.

LX Factory:  It is an old and large industrial complex that has been revitalized and gave place to several local shops, restaurants, cafes, and a library! There are often evening night shows. It is a very cool place and worth checking it out!

Príncipe Real Neighborhood: Until recently it was just a residential neighborhood and in recent years has become an address for several trendy restaurants and cool markets. In addition, there is a park called the Prince’s Garden, which is a huge square with lots of green and several benches and a nice green grass, which makes the place even more special.

Sintra

My favorite, by far! A charming village located high in the hills and can be easily reach from Lisbon. It is only a 25 kilometers ride that can be traveled by car or train (approximately 40 minutes from Rossio Station, located in city center of Lisbon). The cool climate and the vegetation make the place even more interesting. The village is small and if you, just like me, like to explore places on foot, Sintra is a great opportunity to combine tourism with an incredible hike.

National Palace of Pena: It is located in the upper part of town and can be easily seen because of its location and also by the striking colors of its construction. You have the option of getting there by bus, tuk tuk, walking along the road or by a trail. Besides the singular beauty of the place the view you get from there is amazing, on clear sky days it’s possible to see the sea on the horizon.

Quinta da Regaleira: The Quinta da Regaleira was to me one of the most surprising of all Sintra’s monuments. It’s a Palace with a huge garden full of mysteries and legends! Among the buildings, the most curious in my opinion is an inverted tower, called the “Poço Iniciáticol” and that was built inside the earth. During the visit you can go through various tunnels that reach the bottom of the tower or go up and down through the stairs. In addition, all the details of the garden and the Palace are unique and delicate.

The High Cross: It’s the highest point of Sintra! I took advantage of the beautiful blue sky day that I had during my visitation and did a hike to the viewpoint. The view is simply amazing: you get a privileged overview of the Palace of Pena and the ocean behind it. I recommend going with proper shoes and don’t forget to bring water and snacks to enjoy the hike with more comfort.

Cascais

Cascais is a classic when it comes to Portugal! Its location near Lisbon makes it an easy and popular destination to tourists that are visiting the area! It’s located only 30 kilometer away from Lisbon that can be easily traveled by car or train. Cascais, which used to be a fishing village, is now a popular resort town with plenty of beaches and rocky cliffs in the surrounding area, which are really wonderful! My tip is to explore the city on foot, this way you can get a better taste of Cascais and not to mention that the city has several charming little streets.

Ericeira

It is located 35 kilometers away from Portugal and I opted to get there by bus, which took me at most one hour. Despite being quite touristy it’s much quieter than Cascais and is usually a destination for surfers. I wasn’t lucky to catch waves because the waves were huge, but it was well worth watching the giant waves. The look is simply wonderful and I was even more amazed by the 17-foot waves that were forming the day I was there! I recommend hiking throughout the coast.

Accommodation

Lisbon is a very touristy city and accommodation options are diverse. As I quite enjoy cooking and keeping my routine even when I am away from home, we have chosen to rent an apartment with kitchen and utensils, that way it’s also easier to enjoy the local ingredients. We found this apartment through Airbnb and it was an amazing experience! Apart from being an experience closer to what real life looks like in Lisbon, the atmosphere of a house is totally different from the touristic atmosphere of hotels. Of course this goes according to the taste of each person, and I have no problem staying in hotels, it’s just differents travel styles and occasions.

* Here is another tip of an apartment that we almost rent, also by Airbnb.

Restaurant Tips

Gordinni Terrace –  My choice was a grilled sea bass with cooked vegetables and a green salad with grilled goat cheese and apple. Henrique’s choice was grilled octopus and it was delicious as well!

Location: Av. Marginal, 5579 S. João do Estoril 2765-603 –  Cascais

Restaurant Frei Contente: a very traditional restaurant that serves typical Portuguese food. My choice was the classic cod fish (bacalhau) with potatoes.

Location: R. São Marçal 94 – Lisbon

Masstige: a restaurant with a modern and vibrant atmosphere. My choice was cod fish with sweet potato chips and roasted pumpkin. In this restaurant I opted for a dessert and my choice was totally worth it: a dark chocolate mousse.

Location: Av. António Serpa 9A – Lisbon

Time Out Market –  Undoubtedly one of the most popular spots for food in Lisbon and by that I mean that there are a lot of tourist around. The idea of the project is to bring together the best restaurants, chefs and artists in the same area. The place is always busy but is well ventilated and very well structured. In the center of the food court there is a space dedicated for workshops, it’s really incredible and worth visiting! Make sure you have enough time to eat and to appreciate the market otherwise it can become a stressful activity.

Location: Av. 24 de Julho 49, 1200-479 – Lisbon

Campo de Ourique Market – Off the beaten track of most tourists this market is quieter and a great place to find fresh fruits, vegetables and nuts. And also has a food court with a few good options. My choice was a bowl with vegetables, olives, seeds, avocado and grilled salmon.

Location:  R. Coelho da Rocha 104, 1350 –  Lisbon

Maria Azeitona – Comida Portuguesa –  A cozy little corner serving several typical dishes. My choice was cod fish on a bed of cornbread, spinach and potatoes and it was just amazing, the best cod I’ve eaten around here! We also ordered goat cheese with red fruits on top which was wonderful!

Location: R. Alfredo Keil 16 – Amadora

Solar dos Nunes: A wonderful and super traditional restaurant, I highly recommend visiting! The atmosphere is welcoming and intimate. My choice was a grilled sea bass with vegetables.

Location: Rua dos Lusiadas 68, 1300-305  – Lisbon

Breakfast/Brunch Tips

Nicolau Lisboa: this coffee shop was an excellent tip from a instagram follower. I started my breakfast with an Almond Latte followed by carob oatmeal pancake with and a super green juice. Henrique’s choice was also delicious: eggs Benedicts with smoked salmon.

Location: R. São Nicolau 17, 1100-547 – Lisbon

Fauna&Flora: A charming little corner with flowers and plants everywhere, it’s a great option for a coffee or for a healthy brunch. My choice was the favorite dish of the chef Joana: toast with avocado and eggs!

Location: Rua da Esperança 33, 1200-655 – Lisbon

Pastéis de Belém: It’s impossible to skip the traditional “Pastel de Belém” when visiting Portugal. In Belem it’s possible to visit the traditional factory opened since 1837 and appreciate the pastries freshly baked. The place is quite busy but has a large amount of tables, so just have a little patience and you will get a place to sit.

Location:  Rua de Belém nº 84 a 92, 1300 – 085 – Lisbon

My Mothers Daughter:  One of the best restaurants I went to during my stay in Lisbon and shame on me that I discovered this little corner only in the end of my trip. Many vegan options with high quality ingredients – I felt practically at home! I started my brunch with a digestive tonic and a matcha latte and to eat my choice was a chickpea omelette with green leaves, sprouts, avocado and nuts. And to top it off I ordered a raw vegan chocolate cake.

Location: Largo de São Sebastião da Pedreira 49, 1050-010 – Lisbon

Enjoying Holidays with Balance

Vacations should be a time to rest and not to be stressed or feeling guilty about what you are eating. I know sometimes it can be challenging to get out of your regular routine, but it’s so important to allow yourself to disconnect and have some extra indulgence. Find your balance and enjoy your vacation in the best possible way! I always talk about having flexibility and variety in order to have a sustainable healthy lifestyle. Here I wrote a post with some tips for traveling in a healthy way.

Besides that, vacation doesn’t imply on leaving all the activities we are used to do aside. It may even be a great opportunity to enjoy that practice that you love more calmly and not worrying about your next appointment.

Another positive point about exploring a new destination is that we naturally move around a lot more and by choosing to explore the destination on foot or by bike you will include some exercise in your holiday routine. In addition, a great option is to find a local businesses that offers activities that you are already used to do. During my stay in Lisbon I managed to do Yoga and I also trained Jiu-Jitsu at a Gracie Barra gym. My final say: each one must respect its rhythm, with me works very well to maintain an active routine while traveling.

No Comments Yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *